Zakladatel čínksého gigantu Alibaba Jack Ma: tři osobité principy k úspěchu. Hodně překvapí!

Sdílej na Google+
 
Pokud vám Alibaba group nic neříká, rozhodně o tomto čínském internetovém gigantovi  v budoucnosti uslyšíte. Jack Ma, zakladatel Alibaby, nejvíce profitabilní e-commerce obchodní společnosti v Číně, měl veřejnou přednášku na Stanfordské univerzitě. Bylo to v době, než odstoupil z pozice CEO. V jeho přednášce (4.3.2013) vyzdvyhuje fakt, proč je zcela zásadní čelit změnám a výzvám, zejména pokud jde o globální hráče a jejich obratech v technologiích.


Ma s jeho úplně Číně cizí mentalitou má velice jednoduchou, nicméně efektivní obchodní strategii a vizi v Alibaba Group, která ho dovedla až na vrchol online obchodu v Číně, a to je dle jeho slov začátek. 

Inspirován Silicon Valley prošel obdobím v devadesátých let, kdy mu vůbec nikdo nevěřil, že vůbec může v komunistické Číně uspět s online obchodem. S odstupem téměř dvou desetiletí se na svou minulost dívá s úsměvem a zároveň s respektem. 

1) Ma začal svůj byznys bez peněz a nadále upřednostňuje rozvoj byznysu Alibaby bez peněz

Peníze dle Ma nemohou vyřešit většinu problémů a proto má Alibaba i největší vysoce likvidní finanční rezervy v ze všech online společností na světě. Celosvětoví giganti na poli technologií ztrácejí právě díky tomu, že mají hodně peněz. Protože pokud se snažíte vyřešit problém s dostatkem peněz, tak to je ten moment, kdy se objeví ty pravé problémy. Peníze jsou dle Ma pouze zajímavou taktikou na vyřešení problému. Dle Ma je majetek společnosti jako ozbrojené síly státu. Toto bylo a je i jedním z principů kultury Alibaba Group.

2) Ma nerozumí vůbec technologiím

Ma technologii respektuje, oceňuje ji a ctí ji. Ano. Sám dostal však nejednu otázky typu: "Pokud nerozumíte technologiím, jak můžete vést takovou společnost?" Jak sám Ma tvrdí, vůbec nerozumí technologiím a vůbec ne kódování, co stojí za technologiemi internetu. A je na to plně hrdý. Proč?

Sám nenapsal ani řádek jediného kódu, ze začátku jej pouze testoval. Nicméně sám má veliký respekt před technologiemi a nikdy se ani za posledních 14 let o technologie s nikým nepřel. Plně důvěřuje svým týmů inženýrů a technických odborníků, kteří jsou na technologie specialisti. A je si plně vědom toho, že toto ovlivňuje desetiticíce lidí v Alibabě samotné. A proto respektuje lidi, kteří dokáží proměnit fantazie v realitu. Dle Ma pokud nedokážete proměnit vizi v realitu, nemá cenu ani  jedné koruny. Z toho vyplývá další princip Ma. Pokud nemůžeme technologii aplikovat, bude příliš komplexní s potřebou manuálů na pochopení, a je úplně jedno, jak moc dobrá samotná technologie je, považujeme ji za zcela nepoužitelnou.  

Pokud lidé věří v technologii, stává se produktivní, inovativní a ovlivňuje společnost. A Čína dle Ma nemá mezeru v technologiích, je to pouze o nedostatku respektu a úcty vůči moderním technologiím.

3) Když Ma začínal, neměl vůbec žádný plán

Když Alibaba začínala, Ma s ostatními spoluzakladateli nikdy nevytvořili žádný business plán. Pouze, když se Ma pokoušel v Silicon Valley získat andělského investora, vytvořil jakýsi plán. Nicméně byl striktně odmítnut. Slyšel jen slova že tohle je špatně a tohle je špatně. Od té doby nevytvořil ani on sám již žádný obchodní plán pro Alibabu. Proč? Dle slov Ma: "Nikdy nevíte, co se stane. Jak můžete vytvořit tak detailní plán pro  případného investora? Je takový plán vůbec hodnotný? Nikoli! Takový plán má cenu, pokud jej realizujete. Náš život je plán a ten se pomalu rozvíjí.

Dle Ma má největší hodnotu v plánování čelit změnám. Změna je nejlepší plán. Nicméně je důležité se držet směru a smyslů. Je tedy dobré, aby CEO společnosti neměl žádný obchodní plán? Ano. Nicméně všechny jeho týmy a oddělení mají skvěle propracované plány.

Alibaba a její obchodní koncept je dle samotného jejího zakladatele Ma velice jednoduchý. Co je mnohem důležitější je, že funguje. A to na 10.000%.

Sdílej na Google+

eMozek.cz - Objevte svůj pravý potenciál!

    Komentář na Bloggeru
    Komentář na Facebooku

0 komentářů:

Okomentovat